Start

Van Duisburg naar Belt-Schutsloot

25 mei 2004 - 13 juni 2004

TEVEEL RIJNWATER!

We verlieten Duisburg vroeg en omdat we wisten dat er aan de rechterkant, net voorbij de stad, een aantal drukbevaren scheepvaarthavens waren, gingen we aan de linkerkant varen!

Nog een hele kunst om tussen het drukke scheepvaartverkeer over te steken. Omdat op de vorige trajecten alle schepen met een blauw bord voeren ("let op: ik vaar links") dachten wij dat dat ook een slim idee was. Of ze 't roken! Alle schepen gewoon weer aan de goede kant! Wat een dwarsliggers!

Soms moesten we tussen de kribben varen om die grote jongens te vermijden en daar is altijd tegenstroom. Maar op een gegeven moment waren we net even te laat om tussen de kribben te varen. Er kwam niet eens zo'n groot schip aan, maar zij had wel een enorme boeggolf en "zoog" ons langs een krib. Meteen kwamen daarna de hekgolven! Enorm! Eerst drie golven water voor in de kano, over mij heen (zelfs mijn haar was nat!), daarna achterin een paar plenzen water (Paul een natte broek) en tot slot dwars over de boot een golf! Ik gilde moord en brand, want het water stond tot halverwege in de kano en door de nagolven wiebelden we aardig scheef! Het scheelde niet veel of links zou al het water van de Rijn in de kano zijn gevloeid!

Vol water!

Heel langzaam, maar dan ook hééééél langzaam peddelden we naar een strandje tussen de kribben. Iedere onverwachte beweging deed de kano bijna kapseizen. Ik voelde het water van voor naar achter en van links naar rechts door de boot klotsen! Dapper als wij zijn stapten we naa een tijdje hozen en droge kleren weer in.

We wilden in Voerden naar de kanoclub. Moesten we weer oversteken! Niet een van onze favoriete bezigheden op de Rijn, maar we haalden veilig de overkant -- alleen -- we waren zo bezig om op het waterverkeer te letten dat we de kanovereniging voorbij waren geschoten en terug gaan was geen optie: te veel stroming.

Voerden is een mooie stad denk ik. We hebben alleen de rotsige kade gezien die angstaanjagend dichtbij kwam toen een schip (weer zo'n oude boot met een sterke motor) ons met zijn golven er bijna tegenaan kwakte. We haalden het net!

En wat waren we blij toen we een paar dagen later eindelijk bij Lobith (of eigenlijk Tolkamer) aanlegden.

Hè, hè, eindelijk weer in Nederland! Lekker weer patat met pindasaus etc. En na Lobith waren we dolblij dat we de Rijn konden verlaten. Mooie rivier, mooi landschap (behalve het laatste stuk), heerlijk om te varen, maar nóóóóit meer met een kano!

We voeren het Pannerdens kanaal door en de Yssel af en vroegen bij Velp aan een boer of we op zijn land mochten kamperen. Geen probleem! Er kwam nog een peddelaar, Arie en die zette ook zijn tentje op.

Lekker, tussen koeien en vlaaien

Om 12 uur 's nachts: grote lichten op de tent en een barse stem riep: "Politie, kom eruit en kleed je aan!" Paul schoof de tent uit, nam van schrik mijn schoenen mee en terwijl hij probeerde ze aan te trekken, zittend op de grond, werd hij fel beschenen door schijnwerpers en superzaklantaarns. Het leek wel een film! Arie kwam erbij, ik ook, klappertandend van de schrik. 't Was trouwens ook koud. We moesten allerlei vragen beantwoorden: "Wie zijn jullie?" "Waar is jullie auto?" etc. De kano's vonden ze vreemd, maar de toon werd vriendelijker, vooral toen zij zagen dat wij "oudere jongeren" waren.

Paul en Arie bleven heel kalm en beleefd en ik klappertandde beleefd mee. We kregen geen bekeuring (115 Euro) maar moesten onze tenten 5 meter verplaatsen achter een prikkeldraadhek, want dat bleek het terrein van de boer te zijn.! Wij stonden op een soort parkeerplaats die afgelopen winter een dealersplek van Marokkanen was geweest en na een moord (lijk in de Yssel) werd die plek goed gecontroleerd.

Na de verhuizing werd ik 's nachts nog één keer wakker van gesnuif naast de tent! 't Was een koe!

In Doesburg zagen we Jelmer, Cindy, Jytte en Dennis en 't was heerlijk om ze weer eens bij ons te hebben!! Daarna sloeg de peddelmoeheid toe. Zwolle was leuk (we kwamen nog "oude" buren tegen) maar na Zwartsluis hielden we het voor gezien! Effe een paar dagen rust!

We fietsten vanuit Belt-Schutsloot op een zaterdag naar Meppel, want daar was een shantykoren festival. We hadden ons gewoon bij een koor ingelijfd en maakten van alles van dichtbij mee! Een rondvaart door de grachten, allerlei optredens en het captainsdinner 's avonds! Dikke pret.

Toen we terug kwamen op de camping kregen we een smsje van Eefke, een dochter van vrienden van ons. Zij was met Daan, haar vriend, zijn ouders Piet en Ada aan boort van een skûtsje op het Giethoornse meer. We besloten elkaar te ontmoeten bij de Grote Ronduite. Dus wij peddelden daar naartoe. Vanwege de sterke tegenwind en de hoge golven wachtten wij in een jachthaven op de tjalk. Dat mocht niet van de havenmeester! Wij moesten ONMIDDELLIJK weg! Maar het weerzien op de tjalk was heerlijk! Wat is het toch leuk om onverwacht mensen uit Gouda te zien! We bleven er slapen. (Pietje snurkt!) en morgen, 14 juni, gaan we op de terugreis: Kampen, Randmeren, Vecht en Holl. Yssel.

Als er geen al te gekke dingen gebeuren is dit het één voor laatste verslag!

Liefs, Paul & Marianne        Omhoog ]

Dit domein is verstrekt door Cool Computer Networks B.V.