Start

Van Huy (Hoei) naar Haybes, vlakbij Fumay,

ca 100km.

Verslag van 16 augustus tot 31 augustus

Hoei, kijkje op de citadel vanuit de kabelbaan

Niet veel gepeddeld maar wel veel moois gezien! En tot gisteren was het weer geweldig mooi maar af en toe wat regen is ook niet erg. We zijn zeer goed uitgerust, wat reisspullen betreft. We hebben een zgn regentent (of te gebruiken tegen de te hete zon) van 3x5m en die zetten we als een soort afdakje op in 2 a 3 min. Daaronder kunnen we dan in ieder geval de binnentent droog opzetten. We hebben een heel slimme tent: de binnentent, die we bij warm weer opzetten, iets minder warm buitentent erom heen, met kans op regen bagagetent eraan en staan we langer dan 2 nachten dan ritsen we een tussenstuk met luifel tussen de slaap- en bagagetent. En in geval van regen en ik wil de was drogen, schuiven we de kano onderde regentent. Over de kano en onder de regentent spannen we touwen en alles kan drogen!

In Belgie en Frankrijk zijn de bruggen heel hoog, maar in Nederland zijn er nogal wat lage ophaal-, hijs en schuifbruggetjes. Onder de meeste bruggen redden we het wel, maar sommigen (hoogte 10cm) echt niet. Dan moesten we op een knop drukken aan een meerpaal, zo'n 4 meter van de kant. De enige mogelijkheid was dat ik dan ging staan. Alleen het nadeel was, dat een centrale die al die bruggen bediende, ons dan niet zag op de monitor. Na een eerste keer moeizaam onder een brug doorgeworsteld te hebben, kregen ze ons waarschijnlijk in beeld want bij iedere brug daarna de lichten op groen en de brug omhoog, opzij of zoiets. Het leukste was dan links en rechts de file met auto's, soms 16 a 20 stuks, waarvan de bestuurders zich afvroegen: "waarvoor gaat de brug omhoog, opzij, enz.?" Nou, voor ons dus!!

Dinant 's morgens vroeg

De sluizen zijn een apart verhaal! En ze zijn bijna allemaal anders: sluisdeuren die omhoog gaan (zoals het mallegat) of opzij schuiven of tweedelige deuren. Soms zijn de sluizen megagroot! Zoals de stop van Ternaayen bij Maastricht (Visee). We hadden gelezen dat we daar 16m omhoog gingen binnen 7 min!! Het was mogelijk geweest om de grote sluis binnen te varen met een paar vrachtschepen maar voor ons ging de "kleine" sluis open. We lagen er helemaal alleen en....... het ging helemaal niet snel! Later kwam de sluiswachter en hij vertelde dat hij ons langzaam geschut had vanwege de geringe lengte van onze "boot". We hebben ook met 5 grote schepen in een sluis gelegen. 2 links, 2 rechts, 1 half ertussen (alle zo'n 30m lang en 6m breed) en wij achterin. "Hou de band vast" zei een schipper van het laatste schip links. Ik hield dus de autoband vast, maar het water werd zo snel de sluis ingekolkt en niet alleen vooraan, zoals in de meeste sluizen wanneer je omhoog gaat, maar ook in het midden en achterin. Ik zag het schip in het midden op ons afkomen! "TERUG!" riep ik tegen Paul. "VASTHOUDEN!" riep de schipper van de Spits (dat is een binnenvaartschip). "Ja, DAG" dacht ik en we peddelden als gekken achteruit. De schipper schudde zijn hoofd!

Langs de Maas in BelgiŽ

Soms kwamen we ook in heel oude sluizen, daar groeiden zelfs bomen op de sluisdeuren! Nu zitten we in Frankrijk en hebben een kastje gekregen, waarmee we zelf de sluizen kunnen bedienen. 300m voor de sluis staat een oranje paal. Een druk op de knop en bovenop de paal gaat een lichtje knipperen. De lichten bij de sluis; eerst rood, daarna groen. Rood uit dan mogen we erin en in de sluis een blauwe handle omhoog duwen en binnen 5 min worden we geschut.

Wordt Vervolgd!!

Liefs Paul en Marianne   Omhoog ]