Start

Van Vienne naar Marseillan,

361 km

Verslag 25 oktober t/m 19 november 2003

Omdat de nachten en ochtenden toch heel koud begonnen te worden, besloten we zo weinig mogelijk rustdagen te nemen. Niet volgens het kano-CAO: 5 dagen varen en 2 dagen rust, maar 6 dagen peddelen en 1 dag rust, tenzij 't weer (regen / wind) ons zou dwingen om ergens langer te blijven. We wilden toch wel zo snel mogelijk aan de Middellandse Zee zitten! Dat gebeurde dus regelmatig. (dat we niet verder konden vanwege 't weer... of iets anders!)

In Valence kwamen we erachter dat ik de telefoon had achtergelaten op de camping in Tournon dus die wilden we ophalen en... gelukkig was 't geen dag om te peddelen want het waaide te hard. En daarna in La Voulte kregen we te maken met noodweer! Vlak voordat de bui losbarstte hadden we de tent opgezet voor een dijk aan de Rohne. We zagen de bui al aankomen! Kleine kringen in het water betekent: veel vis, maar honderden van die kringen betekent REGEN en wanneer er van die venijnige spelden op 't wateroppervlak vallen, houdt dat in: plensbui! We waren zo bezig om onze spullen droog onder te brengen in onze tent, dat we de kano, die op de bootswagen aan de wal was getrokken, een beetje vergaten! Na een nacht regen en wind, iedere boom woei bijna horizontaal, keken we naar de kano. Hij was door de wind zeker 5 meter opzijgewaaid en toen we alle bagage weer hadden ingeladen misten we de bootswagen! Pech, wieltjes weg! In de Rohne gewaaid! Hoopvol keken we die dag uit naar onze bootswagen: misschien was ie ergens tegenaan gewaaid, maar tevergeefs. Van behulpzame mensen van een roeivereniging kregen we een adres waar ze bootswagens verkochten. In Avignon! meer dan 200km verder!En zo moesten we dus zonder bootswagen alle stuwen over, of wel langs, ofwel alle bagage overdragen! Soms over een afstand van wel 1200 meter!!! We kregen geen spierpijn van het peddelen maar dat sjouwen was wel doodvermoeiend. Gelukkig stond er altijd wel een auto en een bereidwillige fransman om onze bagage naar de andere kant te brengen.

En zo gingen we verder: Avignon, waar het gelukkig regende zodat we de stad en z'n paleis konden bekijken. en we hadden weer een bootswagen, maar bij de laatste stuw hadden we er niet veel aanwant we moesten door de modder om de kano te water te krijgen en hoopvol voeren we naar Beaucaire om 't kanaal de Sete op te varen, via een sluis... Maar die werkte al jaren niet meer en door de modder kregen we de kano aan wal, waar we heel gastvrij ontvangen werden door nederlanders uit Alphen! Van daar 3 dagen varen naar Aigues-Mortes, een prachtige stad, die we vanwege de regen en de wind uitvoerig hebben bekeken. (Toen we over de stadswallen wandelden was het gelukkig net zonnig en droog) We hebben daar een engelsman Tom ontmoet met wie we een paar vrolijke dagen hebben doorgebracht op z'n schip "Lazy Lady". O ja, we kwamen in het kanaal ook nog "oude bekenden" tegen: Barbara en Kevin, die we op de Benfica 4 hadden leren kennen! Heel even hadden we de neiging om ons naar Marseillan te laten brengen... heel even maar... Die laatste 65km wilden we toch zelf peddelen! En gelukkig maar! We zagen de wilde paarden draven en voeren op Etang Thau langs de oesterbanken. Magnifiek! En om 15.30u voeren we Marseillan binnen! We wisten niet zeker of we er al waren, maar toen een meneer zei: "Oh, oui, c'est Marseillan", brulden we: "WE ZIJN ER!!!" We maakten kennis met Tineke en Ad dei met hun schip "Libra" in de haven lagen om daar de winter door tebrengen. We sliepen 2 nachten op de "Libra" en we maakten vrienden voor het leven!

We hebben hier nu een huis! Aan de buitenkant 2,5 meter breed, maar erachter.... Een hal, slaapkamer met douche en toilet, wenteltrap naar de 1e verdieping met huiskamer en nog een slaapkamer met badkamer. Wenteltrap omhoog naar grote leefkeuekn en dan nog een wenteltrap naar een dakterras, waar we in de zon van ons ontbijt kunnen genieten! We zitten hier nu 3 dagen, alle kampeerspullen zijn nagekeken, schoongemaakt en opgeborgen en nu pas zijn we bek- en bekaf! Tijdens het peddelen lagen we al vroeg in bed (tent), maar als het nu 22.00u wordt zijn we afgepeigerd, maar we genieten volop van onze eerste palmboom tot laatste regenbui!!!