Van Zillisheim naar Speyer
19 april 2004 - 3 mei 2004
248 km
"AHA...LAAT IE FIJN ZIJN, DRINK RIJNWIJN!"
Hallo allemaal,
Na Zillisheim legden we de laatste kilometers af tot Niffer, want achter de
sluis van Niffer lag de Rijn!.
Daar ligt ie natuurlijk nog steeds, maar omdat het te link was (vanwege grote
stroomversnellingen) wilden we het Rhein Seitenkanal op, maar de sluismeester
van Niffer wilde ons niet schutten. VEEL TE GEVAARLIJK VOOR KANO'S .TE VEEL
SCHEEPVAART OP HET KANAAL EN DE VOLGENDE SLUIZEN MOGEN JULLIE ER OOK NIET DOOR!
Nou bedankt VNF (Vervelende Nukkige Fransen)! Wij moesten heel moeizaam
overdragen terwijl wij al in de sluis lagen. Bij de volgende sluis zochten we de
sliphelling en liepen we met de kano naar de verkeerstoren van de sluismeester
om te vragen waar we weer in het water konden.We mochten naar boven komen. Het
sluishuis was heel modern met veel computers en communicatieapparatuur.
"Ach", riep de sluismeester verontwaardigd, "Zeker die lui van de
VNF hè? Nou wij zijn van de EDF (Electricité de France) en van mij mogen
jullie schutten, overal!"
Hij belde de volgende sluizen op, gaf ons ook de telefoonnummers door en daarna
was het met schutten in de sluizen gen enkel probleem! Soms moesten we wat lang
wachten, maar meestal gingen de lichten op groen zodra we kwamen aanvaren! Af en
toe hadden we veel last van tegenwind en moesten we afhaken, maar we belandden
wel op heel leuke plekjes!
Waar is mijn Pijp? U raadt het
al
In een jachthaven mochten we op een tot restaurant/partyboot omgebouwde spits
slapen. Het bovendek was afgeschermd met een tent. We hoefden dus niet zelf onze
tent op te zetten. Om de eventuele tocht bij de grond tegen te houden legden we
onze waterdichte zakken tegen de tochtgaten. Er kwam een nieuwsgierige buurman.
Hij sprak duits, frans en engels door elkaar en toen hij in het engels vroeg:
"Wat doen jullie tegen de tocht?", zei Paul: "We have
sacks". De man donderde bijna van de steiger en vertelde het aan iedereen
in de jachthaven: "Als die spits heen en weer gaat dan hebben zij
"sacks"! Nou, goeie vent die een spits op en neer krijgt.
Toch was de stroming op het Rhein Seitenkanaal ons goed bevallen, mmar we
kregen genoeg van het saaie uitzicht: schuine betonnen wallekanten en af en toe,
hoera, aan de rechterkant een café. We voeren nog steeds op de grens: links
Frankrijk en rechts Duistsland.
Bij de laatste sluis in IFFERSHEIM droegen we over. Er lagen veel grote schepen
te wachten en het overdragen was daar zeer eenvoudig.en meteen achter de dijk.
Daar gingen we dan de Altrhein op. We waren op de echte Rijn.
Wat een stroming!
Wat een snelheid!
De rode tonnen die de vaargeul voor de beroepsvaart aangeven, kwamen als
speedboten op ons af!De eerste dag was dan ook heel vermoeiend, ondanks de
snelheid! We moesten nog even wennen aan al dat gedoe.
Per dag meer schepen dan we op het hele Rhone-Rijnkanaal waren tegengekomen en
af en toe hoge golven. We kwamen er doorheen en landden (achterstevoren, wat
niet de bedoeling was) bij de monding van een beek bij Speyer aan.
Hier zijn we aan het genieten: Speyer is een mooie stad met een mooie dom en
een groot techiek-museum wat we zeker zullen bekijken. Het is mar 40 min. sporen
naar Heidelberg en daar willen we ook heen.Het weer is nog steeds mooi, af en
toe een bui, maar we zitten toch binnen en genieten volop.
Liefs, Paul & Marianne. [ Omhoog ]
|